søndag 24. juni 2012

Perfekt formiddag for baking og kos!

Idag er det definitivt innevær. Det blåser og regner her i Kalvatre. MEN, det aldri så galt at det ikke er godt for noe. Når været er ok, så pleier vi jo å finne på uteting i helgene, men ungene og jeg bestemte oss for at idag kunne vi ha "bakekoseinnedag"- hurra!

Vi begynte med å lage vaniljecupcakes.
Lille prinsesse maste om å få slikke på vispene allerede før vi startet, hihih..Hun er så søt og en veldig god hjelper:)
Deigen til denne oppskriften er så herlig å jobbe med, perfekt konsistens. Dessuten så blir den skikkelig saftig og holder seg fersk lenge.
Oppskrifta jeg brukte er:
-120 g romtemp smør
-200 g sukker
-3 romtemp egg
- frøene fra en vaniljestang(evt 1 ts med vaniljessens)
-290 g mel
-1 pk vaniljekrem
-2 ts bakepulver
-2ts vaniljesukker
-2 ss maizena.
Pisk sukker og smør hvit, tilsett et og et egg. Ha i vaniljefrøene. Bland sammen mel, bakepulver og vaniljesukker. Ha i halvparten av denne blandingen, sammen med halve pakken av vaniljekremen. Pisk lett og tilsett så resten av melblandingen og kremen. 2 ss maizena helt mot slutten.
Sett ovnen på 170 grader og fyll muffinsformen 2/3 fylle. Stekes i ca 20 min.



Jeg laget en super enkel, men skam god kremost topping:
-100g smør
-1 pk krem ost(jeg brukte philadelfia)
-1 pk melis
-ørlite rosa paste til farge
Pisk sammen smøret, osten og halve pakken med melisen. Tilsett fargen og resten av melisen. Til mær en pisker, til løsere blir det, derfor ikke overdriv. Sett den i kjøleskapet i ca 20 min, så den blir litt fast før du pynter med den.


Boller er nesten livretten til Noah. Spike, som vi kaller han for(han er så tynn og minner oss om han artige rollefiguren i Notting Hill-filmen), kan nemlig spise 10 boller på rappen om han har tilgang. Jepp, det må rett og slett begrenses. 
Hemligheten bak gode boller, eller gjærbakst generelt, er hevingen spør du meg. 
Jeg lar den alltid heve 2 ganger(slår den ned på midten en gang) før jeg begynner å jobbe med den.
Slik såg den ut før vi begynte å kna på den-perfekt! 
Vi lagde vanlige boller og kanelisvingene. 

Så lar jeg alltid bakverket stå til etterheving.


Ferdig resultat! Det siste brettet ble litt svidd, da multitaskeren pynta cupcakesene mens hun ventet på bollene og glemte de ut..Oops! MEN, de smakte heldigvis godt fordi!
Oppskrift på verdens beste boller:
-5dl melk
-100gr smør(smeltes, elle bruk flytende melange som jeg gjør)
-1 pk gjær(50g)
-1dl sukker
-1ts kardemomme
-10-11dl mel(bruk minst mulig, slik at de ikke blir tørre)
Stekes på 225 grader i 8-10min.

Nå begynner ungene å bli rastløse her hjemme. Vi turer derfor til tyværtunet for å bade. Kjekt for både store og små. 

Ha en god dag og takk for at du stikker innom her:)

Malin



6 kommentarer:

  1. Namm namm og så koselig :) Jeg hadde ikke noe annet valg enn å pakke meg og Livia inn i regnklær og gå ut, hehe! Været var heldigvis bedre enn hva det så ut som fra vinduet ;) Ha en fortsatt fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo som regel vi voksne som syter med å komme oss ut når været er dårlig, ikke ungene...;) Gi en lyd om du vil komme på besøk ila sommeren Tina, hadde vært så koslig!

      Slett
  2. Nam nam ja! lurt å stikke innom bloggen din ofte for å få med dei siste heite tipsa ;-) Kan vere greit for å sjå når eg bør komme uanmelt også ;-) Gid! klem frå Svan

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er alltid hjertens velkommen, kjære venn!:)

      Slett
  3. Mmm, så herlig ut! Her har det også blitt litt baking i helga, koselig!

    SvarSlett
  4. Ja, det er herlig med fersk bakst og god lukt i huset:)) Håper Olav er kvitt feberen, var så koslig i konkibakken igår. Skulle truffes der oftere. Alle koste seg. Klem til deg

    SvarSlett